logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۴
[ شناسه خبر : ۲۵۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي استان زنجان:

خوشه‌های صنعتی در استان زنجان شناسایی می‌شوند/ توسعه خوشه‌هاي صنعتي بهترین روش برای بهبود وضعیت اقتصادی است

خوشه‌های-صنعتی-در-استان-زنجان-شناسایی-می‌شوند-توسعه-خوشه‌هاي-صنعتي-بهترین-روش-برای-بهبود-وضعیت-اقتصادی-است

مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي استان زنجان با تاکید بر تشکیل خوشه‌های صنعتی در استان زنجان گفت: تا‌کنون 6 خوشه صنعتی در استان شناسایی شده و برخی از خوشه‌ها نیز در حال شناسایی هستند.

امير حميدنيا در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: توسعه خوشه‌های صنعتی، زمینه رسیدن به مقیاس بالا، از جمله در تولید محصولات و ارائه خدمات و دستیابی به بازارهای جهانی را فراهم می‌سازد.

وي اضافه كرد: امروزه در اکثر کشورهای جهان، صنایع کوچک و متوسط از جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، تولید صنعتی و ارائه خدمات در حال نقش آفرینی هستند.

مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي استان زنجان با اشاره به اينكه در کشورهای درحال توسعه، صنایع کوچک و متوسط عامل راهبردی برای توسعه اقتصادی، اشتغال زایی و رقابت پذیری صنایع هستند تصريح كرد: در کشور ما با وجود اینکه بیش از 90 درصد واحدهای تولیدی در گروه صنایع کوچک و متوسط قرار می‌گیرند، ولي متاسفانه این بنگا‌هها نتوانسته‌اند سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و ایجاد ارزش افزوده داشته باشند.

وی ابراز کرد: در این راستا از کمبودهای شدیدی همچون فقدان مقیاس‌های لازم از جنبه‌های مختلف سرمایه، تولید و بازار، فقدان محیط‌های مناسب رشد کسب و کار از جنبه های مختلف حقوقی، قانونی و غیره فقدان زیر ساخت‌های نرم افزاری و تشکیلاتی، تولید با فناوری‌های کهنه و عدم دسترسی به تکنولوژی‌های نوین، فقدان ارتباط منسجم با شبکه‌های بانکی و مالی کشور، عدم وجود شبکه‌های همکاری میان بنگاهی و در نهایت عدم شناخت از بازارهای هدف رنج می‌برد.

حمید‌نیا ضمن تاكيد بر ضرورت تشكيل خوشه‌هاي صنعتي گفت: بیش از یک دهه است که توسعه صنعتی مبتنی بر خوشه‌ها، به عنوان یک استراتژی نوین مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاستگذاران در کشورهای صنعتی و در حال توسعه است.

وی ابراز کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با هدف شناسایی و توسعه خوشه‌های صنعتی کشور، دفتر خوشه‌های صنعتی را از نیمه دوم سال 1380 دایر کرده و با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی استانها نسبت به توسعه صنایع  مرتبط اهتمام می‌ورزد.

مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي استان زنجان تصريح كرد: خوشه‌های صنعتی می‌توانند موتور محرکه اقتصاد ملی و منطقه‌ای باشند.

وی خاطر نشان کرد: توسعه خوشه‌ای دارای بازدهی بیشتری نسبت به سایر راه‌های توسعه بنگاههای بخش خصوصی است که به دلیل افزایش همکاری و فعالیت‌های مشارکتی در این امر است و هزینه کمتری در بر‌دارد.

حمیدنیا در ادامه اظهار داشت: در شركت شهركهاي صنعتي زنجان تا‌کنون 6 خوشه صنعتي شناسايي شده و دو خوشه صنعتی فرش زنجان و کفش هیدج در مسیر توسعه فعالیت قرار دارند.

وي با بیان اینکه چاقو‌، ملیله، مس و روي از دیگر خوشه‌های شناسایی شده در استان زنجان است افزود: با توجه به برنامه‌‌ريزيهاي انجام شده و بر اساس اولويت‌ها، اميدواريم تمامي خوشه‌هاي صنعتي شناسايي شده در استان را بتوانيم به سرانجام مطلوب برسانيم.

مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي استان زنجان با اشاره به تشكيل خوشه كفش هيدج گفت: با توجه به اينكه در شهرستان هيدج بيش از 100 كارگاه توليد كفش با اشتغالزايي 1000 نفر مشغول فعاليت بودند و به نوعي مي‌توان اين شهر را قطب توليد كفش اسپرت و بچه گانه دانست لذا شركت شهركهاي صنعتي با همكاري و همراهي توليد كنندگان كفش اين شهر نسبت به تشكيل خوشه كفش هيدج اقدام كرد و هم اينك اين خوشه وارد سال دوم فعاليت خود شده است.

وی در پايان ضمن قدرداني از همكاري‌هاي انجام شده در تشكيل خوشه صنعتي كفش هيدج گفت: بازديد از نمايشگاههاي مختلف، برگزاري دوره‌هاي آموزشي و نيز برندسازي از جمله اقدامات انجام شده براي ذي نفعان خوشه كفش هيدج است كه اميدواريم اين فعاليت‌ها در سال جاري و آينده نيز با جديت دنبال شود.

//ع

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر